Pető- féle konduktív pedagógia
Pető András orvos-pedagógus dolgozta ki a konduktív pedagógia módszerét az 1950-es években. A konduktív pedagógia elsősorban központi idegrendszeri sérült gyermekek és felnőttek habilitációját, rehabilitációját végzi.
A konduktív pedagógia a módszerében a tanulás jelentőségét hangsúlyozza. Abból indul ki, hogy a sérülés következtében hibásan szabályozó központi idegrendszer működését az egyén tudatos irányítás és gyakorlás útján megtanulhatja folyamatosan kontrollálni, így éri el a szabályos (orthofunkciós) működést.
A mozgássérült egyén a konduktor – mozgás terapeuta segítségével és irányításával megtanulhatja saját kóros túlmozgásait leállítani, valamint a hibás idegrendszeri irányítás miatt csak részlegesen működő izmai és végtagjai mozgását koordinálni.
A konduktív pedagógia az egyénről mint egységes egészről gondolkodik, hiszen a sérülés az idegrendszert érinti, ennek következtében eltérő lehet a mozgássérültek érzékszervi észlelése, az érzékletek feldolgozása, az idegrendszeri válaszok megjelenése. A mozgássérült egyéneknek gyakran nehezítettek lehetnek a hétköznapi emberek számára olyan természetes funkciók, mint a ritmikus lélegzés, rágás, nyelés, étkezés, jól artikulált beszéd, szem-kéz koordináció, akaratlagos mozgások sikeres kivitelezése, ügyes eszközhasználat, önálló hely- és helyzetváltoztató mozgások elvégzése stb.
A konduktív pedagógia ezért nem csupán egy mozgásfejlesztő módszer, hanem egy komplex rendszer, amely változatos technikákat dolgoz ki és tanít meg az önkiszolgálás, kommunikáció és az élet egyéb területein az egyén sikeresebb társadalmi beilleszkedése érdekében.